approved & supported by :

Thursday, February 11, 2010

Attention Economy dan peranan media masa kini

Dalam era global masa kini segala maklumat,berita dan informasi boleh didapati dimana sahaja. Kewujudan sistem canggih dalam alat-alat teknologi mengubah perkembangan maklumat dan penyampaian informasi pada hari ini. Empayar internet yang sememangnya menjadi satu keperluan masa kini adalah contoh betapa pesatnya pengembangan informasi berlaku. Dalam masa beberapa minit sahaja, informasi dan maklumat yang ada diinternet boleh diketahui satu dunia.


Pada pendapat saya, pengembangan pesat dan meluas dengan adanya "dunia tanpa sempadan" internet ini telah memberikan alternatif kepada kebanyakkan orang untuk mendapatkan informasi dan maklumat yang mereka cari. Keadaan ini juga telah mula dirasai sejak awal abad ke 21 lagi. Prof Madya Dr Abu Hassan Hasbullah, (Pengarah Zentrum Future Studies) pernah menyatakan bahawa dalam abad ke 21 ini manusia akan lebih tertumpu ke arah " Attention Economy" dimana perhatian manusia itu adalah kunci segala aktiviti di dunia ini. Attention Economy boleh di definisikan sebagai satu bentuk ekonomi yang berkembang disebabkan oleh pencarian atau perhatian yang diberikan dan dimahukan manusia. Hal ini jelas sekali terjadi dengan penggunaan internet yang meluas. Enjin carian digunakan untuk mencari informasi tertentu dan maklumat tertentu.Dan jika maklumat itu tidak mendapat perhatian si pencari tadi, maka dia akan beralih kepada informasi lain yang ada di internet.Jadi itulah sedikit sebanyak tentang Attention Economy.


Peranan media-media cetak yang berada diarus perdana sekarang ini sememangnya semakin kurang "sengat" jika hendak dibandingkan dengan 10 tahun lepas. Media cetak masa kini boleh diguna pakai untuk memberitahu berita, dan untuk kepastian dan informasi lanjut pembaca media cetak akan gunakan internet. Empayar internet ini memang sukar untuk dibendung kerana perubahan globalisasi sememangnya menjadi penyebab utama kepada wujudnya media elektronik yang nampaknya lebih berkali ganda memberikan kesan dan impak berbanding media cetak.

Oleh yang demikian, pemikiran orang ramai kini adalah tertumpu kepada bahan material yang dirujuknya. Tiada lagi sekatan seperti zaman terdahulu, kerana kebanjiran dan limpahan informasi itu terlalu banyak untuk dikawal. Zaman media cetak untuk menjadi "raja" dalam aspek penyebaran maklumat sudah berakhir. Kini mereka-mereka yang berkepentingan tidak lagi punya jalan untuk memonopoli penyebaran maklumat.Baik syarikat, pertubuhan dan persatuan.

Mungkin revolusi ini baru sahaja mula dirasai sekarang. Sukar untuk kita tahu, apa yang benar dan apa yang tidak.Mana yang baik dan mana yang tidak.Tapi kita ada pilihan sekarang. Media elektronik sentiasa boleh diakses 24 jam. Yang pasti, pemikiran kita perlu terbuka dan menilai sendiri dengan rasional dan bijak.Bukan dengan emosi melulu seperti zaman-zaman terdahulu.

Sekian.

farhannazmey


No comments: