approved & supported by :

Tuesday, February 24, 2009

Entri ke 50

Kali ini aku menulis untuk entri ke 50 blog ni. Jadi sebenarnya aku memang ada benda yang nak ditulis untuk entri kali ini.Ia ada kena mengana dengan hidup aku.Hidup yang aku lalui selama hampir 21 tahun ini.Aku rasa banyak sangat benda yang patut aku kongsi tapi tengoklah mood menulis aku sepanjang aku menulis untuk entri ke 50 ni.

Kadang-kadang aku pun keliru,tak faham dengan diri aku sendiri.Maksudnya aku ni sering berubah-berubah.Sejak habis sekolah ni je la baru aku nampak sikit ketetapan dalam hidup aku ni.Belajar accounting ni pun sebenarnya aku agak gundah mula-mulanya.Sebenarnya aku lebih suka sound engineering.Tapi bila dah lama2 belajar accounting ni aku rasa bolehla bawak sikit2.Tak la berapa bagus sangat.Dengan kemampuan aku ni boleh la dapat yang ok sikit.Serdahana.Tak berapa bagus,tak la teruk sangat. Aku juga suka gak belajar yang ada kaitan dengan bidang2 seni penulisan,jumpa2 orang,bercakap2 ni. Pengalaman terbaik aku masa di Koln Germany banyak mengajar aku pasal public relation ni. Lepas tu pengalaman aku menjual pasu di pasar tani banyak mengajar aku tentang kerjaya berniaga ni.Seriously aku cakap,aku memang suka kerja-kerja ni.Walaupun ada orang kata susah la, apela..tapi bagi aku,aku suka.Aku puas hati dengan kerja2 macam.Berniaga kat Kota Damansara jual perhiasan2 pun banyak mengajar aku. Tapi yang paling aku nak buat ialah nak try bidang business yang ada kaitan dengan makanan.Jual burger ke, char kuey teow ke. Aku rasa ni pun benda yang penting gak untuk aku terus belajar pasal business ni. Benda ni yang tak akan dapat dipelajari dengan masuk kelas.Pengalaman tu yang jadi cikgu dengan lecturer. So aku nak sangat ada business sendiri.Tak kisah,business yang kecik2 pun boleh.Aku pun tengah usaha nak buat benda ni. Mungkin lepas ni yang paling ada peluang mungkin perladangan.Walaupun aku tak berapa minat perladangan ini,aku akan try gak...we'll see.

Aku pun rasa hidup aku ni lebih sesuai untuk bersendirian.Aku rasa bila aku jalan kaki sorang2 nak pergi seksyen 2 tu, aku lebih memahami diri aku.Aku tau ada orang rasa aku ni pelik.haha.. aku pun xtaula.Aku memang macam ni. Tiap orang lain2 cara. Kawan2 yang aku ada pun mungkin ada yang tak faham sangat dengan aku.Aku tak kisah pun,asalkan aku ada kawan2 yang baik macam korang semua :) tapi my batch brothers STARIAN 015 bukan kawan.Korang semua adik-beradik aku.Selama 5 tahun sama-sama,korang banyak mengajar aku.Kalo korang semua xde,aku xrasa aku akan jadi macamana aku yang sekarang ni. thanks bros...

Prioriti hidup lak semakin nampak jelas.Apa aku nak buat dalam perancangan hidup aku kalo ada umur panjang.Mungkin perancangan aku ni agak susah tapi aku yakin aku boleh. Will of a man is stronger than the iron bar.Lagi satu aku memang percaya kalo kita nak buat something,ada soul & passion mesti berjaya.Kadang2 rasa benda tu punya la susah nak buat,tapi ada gak orang boleh buat.Tu sebab soul & passion diorang.Aku memang respect kat orang mcm ni.Lagi satu pasal duit.Semua orang suka duit.haha..tipu la kalo ada orang kata dier xsuke duit.Tapi sekarang ni macam mana nk kumpul duit je.cari cara halal.insyallah Allah akan bantu.

Pasal anatomi dan kesihatan lak..Aku memang la teringin nak ada body yang ber tone =D tapi xmampu la nk g gym mahal2..makan pemakanan yang protein tu semua.Yang boleh buat kat rumah je.workout kat rumah,tgk video kat Youtube macamana nk buat body toning.haha...tapi memang susah la.Masa main ragbi dulu ada la gak kawan2 yang sama2 buat.Tapi sekarang ni nk buat sorang2 tu yang payah.Btw my idol body tone kalo boleh nak macam Randy Orton.hehe

Lagi satu aku punya minat dalam muzik ni sangat2 la mendalam.Aku tak macam orang lain,yang suka muzik then belajar main instrument.Gitar,drum semua...Tapi aku sangat2 minat hip hop,rap music and etc.Kalau orang yang tak faham,akan cakap hiphop ni poyo la,poser la.Tapi kalau tak faham xyah la cakap.Banyak lagi benda pasal hiphop ni orang tak tau.Macamana nak tulis setiap rangkap tu dengan bilangan suku kata yang lebih kurang sama, frasa-frasa yang panjang dan penuh makna,macamana nak kenalpasti setiap bunyi dalam beat tu memainkan peranan.So sebenarnya bukan semua orang faham hip hop.Setakat nak pakai baju size XXL,seluar baggy size 36,pakai rantai,full cap tu xyah la.Sebab tu la hiphop ni dipandang serong.Hiphop bukan bercakap laju! its about content,clarity and talent. Jadi aku memang minat hiphop.Aku teringin nak jadi macam the living legend of hiphop.Bukan la sepanjang masa,tapi suka-suka je.Tak salah apa nak try...Tapi sekarang ni banyak je platform untuk ni.Teringat my VocaBrothers...Korang yang banyak mengajar aku.Thanks bro... Aku rasa sekarang ini aku akan kembali menulis lagu,yang penuh makna satu per satu,tiap hari tiap minggu... aku rasa menulis ni memberi aku ketenangan.So my way of music is hip hop..

aku pernah berkata,
hidup di dunia,
penuh dugaan pancaroba,
Dan bila tiada yang kita percaya,
Semuanya dusta,
Biar masa mengajar kita,
Apa erti aman bahagia,
Kalau duit banyak pun tiada guna,
Kawan tiada hidup sengsara,
apa puncanya
Tutur kata biasa ini,
Bisa mengajar hati,
tentang realiti,
yang sering berganti,
dari hari ke hari,
Bukan aku yang keliru,
Dari dulu aku seperti itu,
Hidup ku penuh makna,
dan aku akan terus bercerita..
Nantikannya
fenomena pena...
Life can be great,
if you know what is your fate,
with all your success,
You'll sure get to impress,
now put your mind in your hand,
try to understand,
catch me if you can,
put this verse in the chorus
FNK is coming through,
so what you gonna do?

8 comments:

nabilah said...

setuju !!
bila kite jalan seorang diri, baru kita dpt evaluate diri kita sendiri.

yups..
kwn2 di hostel are the best ever
rindunyer zaman skola
heh~~

hikayat aku dan mereka said...

yes.. betul! this is a very good entry la bro... and u're right about being alone is good.. as for me.. i will prefer to be alone sometimes... but most of my time,i also prefer be with my friends as they can make me forget my problems and cheer me up... but,mmg ada masa2 lebih suka sorang2...
you passion towards hiphop is good... and just keep it up...! u got the talent... don't waste it..

farhannazmey said...

to

KAK NABIL:

thanks kak :)sy pon rase bersendirian tu memang bagus.kita boleh faham diri kita mcmane.lagi satu kite boleh berfikir dan bertenang :) kawan2 kat skolah mmg paling best..sebab dah mcm adik beradik..huhu

hikayat aku dan mereka:

thanks a lot :) memang rasenye untuk bersendirian tu penting.tapi xdinafikan kawan2 tu sgt penting.cume xbyk kawan yang akan susah senang sama2 :) tu yang dipanggil sahabat.btw, thanks for the support. i'll try harder to be better and better.sometimes we just have to unleash our true identity, skills and mentality.hip hop is alive,yes i got them =)

ameersayid said...

wah, mendapat banyak sokongan nampak. bagus ar tu, cuba je ar. you'd never know

farhannazmey said...

to

ameersayid:

haha..thanks2. music makes the world go round.aku ingt nk collaborate dengan ko..orait x?

bila suara dijalanan mula bergetar, tindakan mereka tiada mencabar,petikan gitar amir mula didengar,FNK berkolaborasi dan terus berputar!! we takin over!!

nabilah said...

agreed
when we r mingle with our friends, it help us to forget our sorrow and sadness.
it depends on situation.
we need both !
to be alone n to be with friends.
;)

AishahReen Musa said...

farhan, sungguh mendalam n poetic ! yeh kite pon dulu nak sgt amek architecture or journalism ...tp 2'2 tu pon takde bakat sebenarnye=p

farhannazmey said...

to

loveless a.k.a esah :

huhu..thanks esah :) bakat boleh diasah,yang penting passion..pape pon esah memang best! :)