approved & supported by :

Saturday, February 28, 2009

fahamkah kita erti kasih sayang & cinta

terdetik hati ku untuk menulis pasal sesuatu yang selalunya menjadi bahan pemikiran dalam kepala remaja2 seusia dengan aku. Kasih sayang & cinta. Ada yang pernah merasa bahagia,gembira dan juga kecewa serta duka. Tujuan ku menulis entri kali ini,bukan la nak komen banyak2 pasal cinta or kasih sayang. Cuma sekadar berkongsi pendapat dan pengalaman.Pengalaman ni banyakla,pengalaman sendiri dan juga kawan2 yang sudi berkongsi :)

Firstly, pasal kasih sayang. Dalam hidup kita ni sebagai manusia biasa kasih sayang tu memang perlu.Sayang diri sendiri,famili,kawan2 dan juga sesama kehidupan lain. Kasih sayang ni bagaikan satu keperluan hidup.Takde kasih sayang ni,manusia xkan jadi manusia. Kasih sayang ni menjadi keindahan perjalanan hidup seorang manusia. Kasih sayang ibu bapa kita sejak kecil terutamanya sangat penting.Sebab tu yang menjadikan kita sekarang ini adalah kita :) kasih sayang terhadap diri sendiri pula jadikan kita sebagai manusia yang baik,berakhlak,berwawasan dan sebagainya. Kawan2 yang ada juga di kurniakan dengan kasih sayang.Kawan2 banyak memahami kita.Kadang2 semua benda nak dikongsi.The second self la boleh dikatakan..huhu.. tapi tu la hakikatnya. KAsih sayang ini sebenarnya ada pada setiap orang dan hidupan.jadi hanya kita sedar atau tak sahaja.

Secondly adalah cinta...dan satu frasa kata yang sering bermain di fikiran ku pabila kita berkata tentang cinta ialah
Cinta itu buta,
Dan juga boleh membutakan,
Melukakan dan sukar untuk kita lupakan,
Aku cinta padamu hanyalah ungkapan,
Luahan yang jarang bermakna bila ucapkan,

Ini adalah frasa pertama yang sering ku ingat bila berbicara tentang cinta. Cinta ni sebenarnya susah untuk kita hurai dan tafsirkan.Macam2 cara cinta tu datang.Tapi setiap orang ada cara yang tersendiri.Dan bagi ku inilah keunikan cinta.Kalau nak tanya orang,macam mana orang boleh jatuh cinta,ada orang susah nak cerita.Sebab dier sendiri kurang faham macamane dier boleh jatuh cinta.huhu..itu lah keindahan cinta. Buat seseorang tu senyum sorang2, fikiran melayang2,memikirkan tentang seseorang yang sangat disayang :) Sebenarnya bagus untuk bercinta,tapi dengan batasan dan pemikiran yang waras.Kenapa fikiran yang waras? sebab ada masa cinta ni merosakkan diri.Tu yang jadi macam2 masalah gejala sosial.Ni semua disebabkan cinta yang telah dikawal oleh hawa nafsu.Jadi kita perlu sentiasa berdoa dan jaga diri supaya kita dijauhkan dari perkara2 seperti ini.

Bagi ku cinta ini satu benda yang kompleks dan sangat susah.Bukan senang untuk kita memahami cinta.Cinta itu anugerah yang sangat indah ketika bahagia.Dan cinta juga boleh menjadi satu kesengsaraan dikala kita berduka dan kecewa.Kadang2 ada diantara kita ni terlalu mengharapkan cinta itu kekal.Tapi tak menyedari adakah kita sudah bersedia untuk mengharungi cinta sebenar. Cinta itu pengorbanan. Memang sangat2 memerlukan pengorbanan.Ada pasangan yang bercinta yang berjauhan,dan ada yang terpaksa melalui banyak dugaan. Tapi jika ikhlas dalam perhubungan,InsyaALLAH akan terus disemai dengan ikatan perkahwinan. Jadi setiap orang ada pandangan tersendiri.Tapi bagiku cinta ini perlu kan kejujuran dan keikhlasan.Yang dihiasi dengan pengorbanan dan diranjaui dengan kepayahan. Cinta ni perlu dicari,walaupun jodoh itu sudah ditentukan tapi kita kena usaha juga untuk mencari.akhirkata...cinta itu sungguh indah bila kita memahami dan mengerti erti sebenarnya.

Manusia punya kuasa untuk memilih,
Seringkali ingin berdampingan dengan kasih,
Yang mencorakkannya adalah kita,
Yang memahaminya juga kita,
Pabila keindahan cinta mula bersemi,
Ketika itu perasaan mula menyintai,
Jadi peliharalah diri,
Untuk membawa keindahan yang abadi,
kekal bersama sehingga ke akhirnya,
itulah tanda cinta yang setia,

When love conquer our mind,
we hope it will always shine,
From the day it start,
We pray for it to stay always in our heart,
Love is great when you appreciate,
But feel very bad when comes hate,
So just think about every moment,
everyday you will learn,
that love always there,
and with someone you will share

:)

6 comments:

hikayat aku dan mereka said...

wah... entry yg sgt2 bermakna... cinta mmg sesuatu yg indah tapi akan bertukar menjadi sengsara... sgt kagum dgn entry ini... nothing more to say... speechless..

Zaman Razak said...

lama jgk aku bace post nie..
ehmm...tEkun memahami..
aKhirNye aku Belajar
sesuatu yg bermakna...~~~~~

Anonymous said...

cinta pada Allah adalah cinta yang hakiki...

AIMRAN AZIZ said...

Entry yg cukup bermakna..
Rasa terharu pown ade.

~ aBBy ~ said...

wow gle bez poetry yg last tu...me loike it!!! =]

Anonymous said...

sayang x perlu kan cinta