approved & supported by :

Friday, August 15, 2008

kemana arah tuju kita sebenarnya?

Saban hari kita membaca,mendengar dan melihat perkara yang asyik berulang-ulang di media massa dan media cetak.Politik..politik..politik..tiada apa yang lebih penting melainkan politik.Berita-berita tentang politik tidak pernah kering dari lautan media di negara ini.Yang ini mencari salah yang itu,yang itu menyalahkan yang ini.Memang bosan dan naik jelek membaca tentang isu-isu ini.

Sukar untuk kita fahami pergolakan minda rakyat sekarang.Kadangkala saya terfikir apakah isu-isu utama negara sebenarnya? Bukankah kekuatan ekonomi serta perkembangan pesat dunia teknologi lebih penting dan seharusnya menjadi agenda perbualan dan perbincangan sesama kita.Bukannya masalah-masalah politik yang tidak menguntungkan rakyat dan orang awam. Memang tidak dapat dinafikan lagi,benar kata orang kuasa buatkan kita leka,lupa dan terpedaya.Politik itu merupakan satu bentuk kuasa yang amat besar impaknya. Kuasa politik ini dapat dikategorikan sebagai "kegilaan" sesetengah pihak.Namun sehingga kini,saya tidak dapat memahami mengapa isu-isu politik ini yang menghiasi muka depan surat khabar dan berbagai-bagai lagi bahan bacaan di negara ini.

Apa yang sebenarnya kita sebagai rakyat biasa perlukan? Apakah fokus dan tujuan utama kita sebagai warganegara? Saya yakin sepatutnya perkembangan ekonomi,teknologi dan kematangan sosial menjadi tumpuan utama.Dalam era globalisasi ini kita perlu berubah. Rugilah kita menjadi katak di bawah tempurung.Minda dan pemikiran kita dilimpahi dengan isu-isu kepentingan sesetengah pihak yang tiada untungnya untuk kita.Isu-isu ini juga secara tidak langsung memulakan bibit-bibit perasaan hasad,dengki dan takbur yang akan membawa kepada perpecahan dan pertelingkahan. Hal ini sememangnya tidak menguntungkan sama sekali.

Jadi apa yang harus kita lakukan sekarang adalah untuk menilai sendiri isu yang dibesar-besarkan oleh sesetengah pihak.Untuk siapa perkara ini dihebohkan? Siapa yang untung daripada isu ini? dan bermacam-macam lagi soalan yang relevan. Apa yang saya lihat sekarang ini terlalu banyak cakap-cakap politik yang sebenarnya meruntuhkan fokus utama kita.Fokus utama kita adalah untuk membangunkan negara tercinta.Saya yakin dan percaya setiap warganegara Malaysia sayangkan keamanan dan kesejahteraan negara ini.Apa yang berlaku sekarang adalah huru-hara pemikiran sesetengah orang yang berkepentingan.

Oleh itu kembalilah pada fitrah semula jadi manusia.Yang cintakan keamanan,kesejahteraan dan keharmonian.Lenyapkanlah segala anasir-anasir yang hanya merugikan kita.Bagi mereka yang hidup di dalam angan sendiri itu,biarkan mereka. Emosi perlu dikawal, keharmonian perlu disemai,perpaduan perlu dikukuhkan.Sentiasalah berdoa,supaya sinar kerahmatan dan keredhaan akan menunjukkan jalan yang sebenar dan bukan ditentukan oleh cakap-cakap politik yang retorik.

No comments: