approved & supported by :

Tuesday, April 26, 2011

rezeki dan usaha.

Sekarang ini aku banyak melihat dan memerhati keadaan yang sangat berbeza. Ketika ini banyak persoalan-persoalan yang sering bermain dalam pemikiran aku. Seperti mendongak ke langit memerhati awan, tunduk kebawah dan terus berjalan.Ya, aku mencari penjelasan atas semua sebab yang berlaku. Memang kedengaran seperti sangat ego bukan? Aku mengaku kadangkala akal aku mungkin berfikir terlalu jauh.

Sememangnya Tuhan sudah menentukan setiap rezeki yang akan diturunkan kepada hamba Nya.Ada yang cepat,ada yang lambat. Ada yang mengharap ada yang menanti. Dan berbagai lagi keadaan yang pasti boleh terjadi. Hidupnya kita ini sudah ditentukan segalanya.Pendek kata Tuhan telah menetapkan segala yang terjadi.Rezeki,soal hidup mati,soal jodoh pertemuan, bukan kita yang tentukan.Tuhan menentukan dan manusia itu berusaha keatas itu.

Kewujudan manusia yang mahu berusaha kearah rezeki yang sudah ditentukan Tuhan itu amat aku kagumi.Aku sendiri belum sampai ketahap itu.Mahu masih cuba-cuba.Cuba mahu jadi manusia yang berusaha kearah rezeki.Rezeki yang ditentukan. Usaha saja tak akan kemana.Aku percaya dan yakin tentang ini.

Tadah tangan berdoa.Mohon pada Nya.Kuasa penyerahan (power of submission) itu sememangnya memberikan satu kekuatan yang tiada tolok bandingnya.Ia juga menjanjikan ketenangan yang amat mendamaikan jiwa. Rezeki itu ada,usaha itu perlu.Kerana semuanya telah ditentukan oleh yang Maha Esa.

No comments: