approved & supported by :

Tuesday, April 12, 2011

Setelah 23

Jutaan terima kasih yang tidak terhingga aku ucapkan buat semua sahabat,kenalan yang sudi memberi ucapan selamat hari lahir kepada aku tempoh hari :) setiap ucapan kalian itu aku sangat menghargainya.

Meningkat setahun lagi usia bermakna makin berat tanggungjawab aku sebagai manusia di dunia.Menoleh kembali sejenak kebelakang,memikirkan banyak perkara yang sudah aku lakukan selama 22 tahun aku hidup.Kesilapan,kesalahan,salah faham,iri hati dan persengkataan juga berlaku sepanjang itu. Namun hakikatnya aku juga manusia yang tak akan kurang daripada buat silap.

Hujung minggu lalu aku banyak menyedari di mana silapnya aku selama ini. Aku bukan mahu mengatakan yang aku ini baik sangat,cuma aku mahu cuba jadi yang lebih baik. Mungkin apa yang pernah aku buat itu tidak kena pada tempatnya dan mengguris hati pihak tertentu.aku mohon maaf kerana aku harus buat pilihan dan keputusan untuk masa depan.

Setelah 22 tahun hidup ini, ada beberapa keputusan aku kurang bijak dan menimbulkan masalah.Tidak mengapa kerana aku masih belajar untuk hidup.Sesungguhnya membuat keputusan itu adalah tindakan paling penting dalam hidup manusia.Dan kita belajar daripada pengalaman dan keputusan yang diambil.

Mencapai usia 23 aku mahu teruskan usaha untuk menjadi matang dalam berfikir.Aku berterima kasih kerana aku punya banyak mentor-mentor yang sudi berkongsi dengan aku dan membimbing aku sekarang.Walaupun berlainan bangsa dan agama, namun hasrat mereka sama untuk kebaikan.

Aku juga mahu buang segala yang keruh, ambil yang jernih. Sikap kebudak-budakan dan tidak matang dalam berfikir harus dihapuskan.Berfikir secara rasional dan terbuka, kerana itu lebih membina.

Jika aku pernah ada musuh dan pihak-pihak yang tidak senang dengan aku selama ini, aku mohon maaf.Aku mahu kurangkan persengketaan dan "musuh-musuh" jika ada. Kerana hidup ini kurang barakahnya kalau orang membenci kita dan berdendam dengan kita. Aku mahu punyai halatuju yang lebih baik dan lebih aman.

Sekali lagi,jutaan terima kasih aku ucapkan buat semua rakan-rakan :)
berubahlah untuk masa depan yang lebih baik.sekian.

No comments: