approved & supported by :

Saturday, April 23, 2011

tentang buku.

Sekarang ini setiap hari aku penuh dengan pembelajaran. Bukan pembelajaran akademik di mana aku perlu skor untuk mendapatkan gred yang terbaik,tapi pembelajaran melalui pembacaan,perkongsian dan pengamatan.

Ya,meningkat usia hari demi hari memang membuatkan aku lebih peka dan sedar tentang realiti kehidupan. Mula mengenali erti hidup dan halatuju. Nasib baik ada banyak benda yang membantu. Buku-buku bacaan yang banyak memberi gambaran dan perspektif tentang itu.Kuasa internet yang tiada sempadan banyak membantu masa kini.Ya,banyak benda aku google saja di internet.Lagi mudah.Tapi sebuah buku yang wujud secara fizikal itu lebih dekat di hati aku rasa.Nilainya tiada tanding.

Ada seorang rakan ini pernah berkongsi,jika seseorang penulis atau pengarang buku itu bersusah payah memerah otak beberapa lama ( mungkin minggu,mungkin tahun) untuk mencari pengisian terbaik hasil tulisannya (buku,artikel,jurnal dan sebagainya),dan kita hanya mengambil masa beberapa hari untuk membaca bererti segala ilmu dan pengisian yang bertahun lamanya itu sudah masuk kedalam minda kita dalam masa beberapa hari saja.Hebat bukan?

4 comments:

AimanAriffin said...

so true. I'm kinda reading a life value book too. Its worth reading :) if u dont mind, share with me the books that u think worth reading k :)

hikayat aku dan mereka said...

farhan is back blogging! =) btw farhan, ada buku terbaru utk nur beli? hasil karya kamu..... =)

farhannazmey said...

aiman : yeah.sure :) for me, i am more interested in financially kinda stuff of books.self help etc. for example all the Robert Kiyosaki books :)

nur: hi nur! yeah.i'm back :) missing to blog a lot :D hasil karya baru? belum cukup nk bukukan.baru ada berapa je ;) nnt farhan update kalau ade pape k.thanks for the support nur :)

hikayat aku dan mereka said...

ok... if dah ada, tell me.... and simpan satu... i will buy it.. =)