approved & supported by :

Saturday, July 4, 2009

tulisan-tulisan jujur dari aku

selalunya aku akan menulis tentang perkara-perkara yang agak artistik dan mungkin kompleks.tapi hari ini aku ingin menulis tentang diri aku sendiri.mungkin selama ini, ada orang yang tertanya ( atau mungkin aku saja yang perasan) tentang diri aku ini. farhan nazmee. siapa makhluk ini.apa dia suka.apa dia benci. jadi posting kali ini adalah berdasarkan beberapa perkara yang jujur datangya dari aku.

cuti sudah melabuhkan tirai.

alhamdullillah... cuti kali ini sangat bermakna buat aku.walaupun tak banyak bercuti kemana-mana.namun aku bersyukur kerana masa cuti ini banyak aku gunakan untuk diri aku sendiri.sebelum ini asyik sibuk dengan kerja-kerja perakaunan,dan juga nombor arimetik.Tapi kini cuti yang hampir dua bulan ini sangat bermakna buat aku.Isnin depan semester baru telah bermula,dan aku rasa seronok kerana hanya tinggal lagi 3 semester ( termasuk semester 6 yang akan bermula isnin ini) untuk aku menghabiskan ijazah sarjana muda perakaunan aku di UiTM. Aku memang suka zaman belajar.Tapi aku lagi suka zaman belajar perkara-perkara yang aku lebih minat

segala benda bernombor (matematik khususnya)

mungkin ini agak janggal ditulis oleh aku.tapi sememangnya ia jujur dari aku. Mengikut trak rekod aku,aku memang agak kurang gemar dengan perkara-perkara bernombor ini.Seperti contohnya,matapelajaran matematik merupakan matapelajaran yang paling aku lemah.Senang cerita,nombor dan aku ini agak kurang bersesuaian.dan aku juga kurang mahir.aku tidak suka kepada perkara yang pasti dan tepat.tiada jawapan lain.Sebagai contoh, bila kita mendarab,menambah dan macam-macam lagi perkara matematik.Jawapannya pasti hanya ada satu. Terus terang aku kurang kepada perkara-perkara sebegini. Aku lebih kepada bidang bahasa.Terutamanya bahasa Melayu yang merupakan subjek kegemaran aku sejak dari sekolah rendah lagi.ya.aku suka perkara yang boleh kita lontarkan idea sendiri dan menggunakan kreativiti sendiri.itulah aku yang sebenarnya.Aku menulis ini dan aku teringat sewaktu darjah 6,aku gagal matapelajaran matematik.aku seorang saja yang gagal ketika itu.

perakaunan dan ijazah sarjana muda

mungkin ada yang dapat menhubungkaitkan tulisan diatas dengan yang ini.Ya, sebenarnya dalam hati aku tidak pernah terlintas untuk aku menjadi seorang akauntan yang bekerja difirma-firma besar.Tetapi aku meminati bidang perniagaan,pengurusan dan juga pemasaran. Perakaunan itu sendiri,aku kurang minat.Boleh lah mencuba,tapi kurang berminat.Matlamat sekarang adalah untuk menghabiskan pengajian ini dan memperoleh ijazah sarjana muda perakaunan.Ilmu itu penting.Menjadi orang berilmu itu penting untuk taraf hidup,untuk dihormati dan sebagainya.Cuma sekarang matlamat aku berbeza. Pepatah inggeris ada menyatakan " jack of all trade or master in one ".Aku ingin menjadi jack of all trade. Aku ingin mencuba semua bidang dan arena.Keutamaan sekarang adalah kepada bidang-bidang seni grafik,penulisan,fotografi dan semua cabang seni yang terlibat.Bagi aku lebih hebat untuk memahami perakaunan dan boleh bercakap serta mahir dalam bidang seni bukan?

seni,grafik,penulisan,fotografi dan segala cabangnya

dan ini adalah jiwa hidup aku.sememangnya.sejujurnya.bila aku terlibat secara langsung atau tidak.aku merasakan satu kepuasan yang sangat-sangat aku impikan selama ini.tiada rasa penat atau tertekan.cuma rasa sangat teruja dan mahukan hasil kerja yang terbaik.berbeza sangat ketika aku rasa untuk membuat sesuatu dengan rasa terpaksa. Tapi aku masih baru belajar dalam hal-hal ini.Buat kawan-kawan yang memberi sokongan dan dorongan,terima kasih aku ucapkan. aku mahu lama dalam bidang ini.menjadi tiang-tiang dalam rumah seni ini. Selain aku menimba ilmu,aku dapat pengalaman baru. Yang penting,kesungguhan dan minat yang tak pernah padam.tak pernah mati dalam jiwa dan sanubari.

impian dan cita-cita

dalam perkara ini aku lebih suka untuk naik setapak demi setapak.barulah dapat rasa nikmat kehidupan.Tak kan lah hendak terus menjadi jutawan kaya raya,tanpa merasa erti kesusahan dan kepayahan.Mula dari bawah,banyak pengalaman dan banyak pengajaran.Barulah, asas itu kukuh dari bawah.Tahu rasa nikmat,tahu rasa syukur.Ucapkan terima kasih,alhamdullilah.orang kata bersusah-susah dahulu,bersenang-senang kemudian.


jujur dan ikhlas dari,

farhannazmey

1 comment:

machismothirteen said...

yeah!kembali mengorak langkah..
perjalanan diterus setelah berhenti
berteduh beberapa ketika,
menghirup sedikit nikmatNya,
menghembus semula udara segar,
seteguk air sbgai penghilang dahaga,
agar kembali bertenaga semula.
teruskan wahai sahabat,
kita brtemu dsana..

harrr!
i'm new here..
sila beri tunjuk ajar!